söndag 8 juli 2012

Sommarens färger...



Somrigt och vackert...
Hallonpaj med saffransmaräng
för att fira in den kommande semestern!

Gör en pajdeg av 125 grader smör, 1 äggula, 2,5 dl vetemjöl och 0,5 dl strösocker.
Blanda ihop degen och tryck ut den i springformen eller pajformen.
Förgrädda i ca 15 minuter i 200 grader.

Blanda 3 dl färska eller frysta hallon med 1 dl strösocker och 0,5 dl potatismjöl.
bred ut i pajskalet.

Vispa 3 äggvitor med 1 pkt saffran och 1,5 dl strösocker till ett fast marängskum.
Bred på hallonen.
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.

Pudra flosocker och ät!
Hallonen blöter upp pajbotten något, så ätes med fördel rätt nybakad!

Mmmmm!

Lisbeth


 

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har börjat blogga igen! Jag har testat flera recept från din gamla blogg och har varit mycket nöjd med recepten!

    SvaraRadera
  2. Mmm vilken lockande bild, brassa på med större bilder bara, jättefin bild ju och tack för alla fina recept säger jag o mamma, idag har jag frossat i dina kakor i inlägget under, mamma hade bakat dem;) Hon hälsar så mycket!!! Vi hörs, mari.

    SvaraRadera
  3. Så otroligt härlig paj! Kul med saffran i marängen!

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
  4. Oh vilken ljuvlig bild, den både ser och hörs god ut!
    kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Himmel så gott det ser ut! måste nog prova den! :)

    SvaraRadera
  6. Hej & ett stort tack för alla recept du delar med dig av! Jag som är relativt ny i "bakbranschen" behöver ALL hjälp jag kan få *hihi* Jag är på jakt efter recept på paj/muffins gjord med röda vinbär, (så ljuvligt syrliga & goda). Undrar om du har ngt tips att ge mig?
    På återseende =)
    Mvh Junhe/mangelboden

    SvaraRadera
  7. Saffransmaräng var något nytt för mig. Vilken grej. det ska jag komma ihåg, det ger ju otroligt vacker färg också!
    Mvh Ann-Sofi www.matsafari.matmolnet.se

    SvaraRadera
  8. Mums, ser supergott ut! Borde passa nu oxå i dessa saffranstider! :)

    SvaraRadera
  9. Hej, Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
    1 till 10.

    Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

    Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

    Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

    Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!


    Vänlig hälsning,


    http://www.Fooduel.com

    SvaraRadera